מנהיגות מודל גדעון

בית הספר לקצינים – בה"ד 1
באדיבות עמית אליהו, בני היקר, שהשם ישמור עליו ועל כל החיילים, צוער לשעבר בקורס קצינים. שסיים את ק.קצינים בהצטיינות והיום בתפקיד מ"פ בדרגת סרן ויעלה בקרוב לדרגת רב סרן.

ויאמר אליהם ממני תראו וכן תעשו, והנה אנוכי באה בקצה המחנה, והיה כאשר אעשה כן תעשון.

( שופטים ז, י"ז )

דברי השופט המקראי גדעון בן יואש שקרא ללוחמיו לפני הפשיטה על מחנה מדיין.

מתן דוגמא אישית, אחריות, כושר החלטה וביצוע, נחישות ודביקות במשימה הן תכונות אופי אישיותיים הנחוצות למפקד מנהיג. לצוער י. יש את כל התכונות המוזכרות. ולראייה שימש מפקד כיתה בהדרכה ובשרות מבצעי. בסיום אימון חורף גדודי קיבל מגן על הצטיינותו. אך נתוניו האישיים לא עמדו בסף הכניסה לקורס קצינים. בהמלצת מפקדיו לצאת לקורס קצינים ניגש י. למבדקים וסדרה של גיבושים והתקבל לקורס קצינים שחרט על דגלו להטמיע בצוערים את המתן הדוגמא האישית כפקטור להובלת אנשים.

הכלל החשוב ביותר למנהיגות נקבע על ידי השופט גדעון לפני 3,000 שנה " ..ממני תראו וכן תעשו.. " – הצווי הקדוש לכל מפקד בצה"ל. מנהיגים ומפקדים אשר אימצו את מנהיגות מודל גדעון על ידי הובלת אנשים בדוגמא אישית, בשקט, ברוגע ובלי רעש והפחדות הצליחו להוביל את הקבוצה להגשמת היעד.

מי מאתנו לא מצא את עצמו פוצח בנאום חוצב להבות, זה יפה אך שווה כקליפת השום ולא רלוונטי להובלת אנשים. ושלא תטעו קבוצת המונהגים מסתכלים על המנהיג בצד של הנחישות והשגת המטרה וכן בצד של הנורמות החברתיות הלא כתובות. על המנהיג לשים לב לכל פרט התנהגותי, כי מה שהוא יעשה גם הקבוצה המונהגת תעשה.

לסיכום – על אף שמנהיגות מודל גדעון כדוגמא אישית הפך קצת שחוק. מדובר באחד הכילים החזקים ביותר שקיימים אצל המנהיג בכדי לסחוף אחריו את קבוצתו.

(*) הבלוג סיפורי גיבוש הנגיש ידע מעמיק וחשוב למעלה מ- 500,000 איש/ה וימשיך להנגיש עד סוף חודש אוקטובר 2024 , המועד שבו האתר ירד מהשרת של החברה המאחסנת. היה לי העונג והזכות לפגוש ולראיין את מיטב לוחמינו. אילן אליהו